to zajęcia muzyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Zajęcia mają formę muzycznej zabawy, obejmują także grę na wielu instrumentach oraz ciągły kontakt z muzyką, graną i śpiewaną na żywo. Podczas zajęć dzieci poznają instrumenty muzyczne i różnorodne gatunki muzyki.
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ogólny rozwój dziecka, jego rozwój fizyczny, intelektualny, emocjonalny i estetyczny, jest szeroko pojęta muzyka. Jej odbiór wpływa między innymi na rozwój emocjonalny dziecka, koncentrację uwagi czy też pamięć. Muzyka pozwala na wyrażanie uczuć i emocji. Dzięki słuchaniu muzyki kształtują się w dziecku właściwe relacje społeczne. Dziecko uczy się również prawidłowych interakcji w grupie rówieśników.
Naszym celem jest uwrażliwianie najmłodszych na świat dźwięków, sztukę oraz kulturę, stanowiących wspaniałą bazę do rozwoju kulturalnego na przyszłość. Podczas zajęć dzieci uczą się rozumieć i tworzyć muzykę, improwizować ją głosem, a także grą na instrumentach muzycznych. Ponad to uczą się harmonijnego i rytmicznego poruszania, które jest podstawą rozumienia i wyczucia rytmu. Różnorodność przedstawionych podczas roku tematów, instrumentów i form muzycznych pozwala poznawać dzieciom otaczający świat.
Program zajęć muzycznych „Mały Muzykant” przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu.
Cele prowadzonych zajęć
|
Rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci
Rozwijanie umiejętności śpiewania Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach muzycznych
Kształtowanie podstawowych zdolności muzycznych Kształtowanie poczucia rytmu Wyrabianie pamięci oraz wyobraźni muzycznej Kształtowanie umiejętności pracy w zespole Kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa dynamiki, wysokości dźwięku Kształtowanie słuchu i umiejętności słuchania muzyki Zapoznanie z wyglądem wybranych instrumentów muzycznych Kształtowanie umiejętności rozróżniania instrumentów muzycznych Umiejętność nazywania wybranych instrumentów muzycznych oraz opisywania ich budowy i pochodzenia Kształtowanie umiejętności rozróżniania dźwięków Malowanie ilustracji do wybranego i wysłuchanego utworu muzycznego, Rozróżnianie różnych gatunków muzyki Nauka gry na wybranych instrumentach |
Metody | Aktywizujące (dziecko dzięki temu, że przeżywa to, co robi lepiej rozumie i zapamiętuje nowo poznane treści)
Praktyczne (dziecko w trakcie działania sprawdza wiadomości w praktyce) Problemowe (dziecko samo rozwiązuje problemy, odkrywa nowe umiejętności) Podające (dziecko przyswaja sobie widzę przekazaną przez nauczycielkę)
Zajęcia w gruncie rzeczy opierają się na metodach Orffa i Gordona, które bazują przede wszystkim na rozwijanie wrodzonej kreatywności i talencie dziecka. Metoda Carla Orffa – U podstaw systemu Orffa zauważymy założenia ogólno wychowawcze, czyli wykorzystanie muzyki i aktywności muzycznej dziecka do celów wychowawczych, a także po to, by przygotować je do umiejętności zrozumienia dzieł sztuki. Orff skupia się na tym, aby rozbudzić u dzieci i młodzieży zamiłowania i zainteresowania muzyczne przez tworzenie muzyki – improwizacje, a nie przez jej odtwarzanie. Jego system kierowany był nie tylko do dzieci uzdolnionych muzycznie, ale do wszystkich dzieci w przedszkolach, szkołach. Metoda Edwina E. Gordona – Gordon porównuje naukę muzyki do nauki mowy. Dziecko uczy się mówić w sposób „całościowy”, wsłuchując się w to, co mówią do niego opiekujące się nim osoby. Sprawnie posługuje się językiem mimo tego, że nikt go przecież nie uczył literek ani gramatyki. Nie inaczej jest z muzyką. Zapewnienie dziecku możliwości „osłuchania się” z różnorodnymi formami muzyki pomoże obudzić w nim muzyczną wrażliwość na długo przed tym, nim nauczyciele zabiorą się za tradycyjną naukę nutek. Najważniejszym pojęciem w metodzie Edwina E. Gordona jest audiacja. Słowo to oznacza przyswajanie i rozumienie usłyszanej muzyki. Odpowiednikiem audiacji w mowie jest myślenie. Nie można nikogo nauczyć myślenia – to proces naturalny, umiejętność, którą dziecko zdobywa wraz z rozwojem, poznawaniem i kojarzeniem faktów. Podobnie jest z audiacją. Umożliwiając dziecku doświadczanie muzyki, dajemy mu szansę na rozwój audiacji. W metodzie Edwina E. Gordona podstawą jest słuchanie muzyki. Później przychodzi czas na jej wykonywanie i „komponowanie”. Ostatnim etapem jest nauka gry na instrumentach i wprowadzenie do zapisu nutowego. |
Spotykamy się raz w tygodniu. Czas trwania zajęć to 1 godzina, a koszt to 120 zł za miesiąc.